Fuglesang

Mitt miljöpatos till trots, kan jag inte sluta avundas honom, åtminstone lite. Alla de klimatgaser som furiöst  väller ur rumpan på Discovery när den i åtta gånger ljudhastigheten (eller något dylikt) bryter sig genom taket av vår existens, vår värld...får mig ändå inte att riktigt vilja ta avstånd från detta vetenskapens dragracing. Pojken finns fortfarande där inne när jag blickar upp på stjärnhimlen, när jag ser rymdfärjan slita sig loss från gravitationen.

"One small step for man, one giant leap for mankind". Jag tar bara små steg i mitt liv. Ingen direktsändning med månstoftet virvlande runt rymdstövlarna. Men i våra små försök till gott finns en stor potential, en potential att förbättra för mänskligheten. Stefan Einhorn skriver i sin bok medmänniskor att den faktiska effekten av en eller flera goda handlingar är oöverblickbar. Likväl som onda.

Vi får aldrig möjligheten att fästa fanan vid månens yta. Men likväl kan vi göra avtryck. Här.


Nora den 26 augusti 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0