Mycket mat!

Vad var det de sa på radion imorse? "Till ett värde av två miljarder svenska kronor och med en vikt av 100 000 ton." Den maten kommer inte ens hem till oss. Den anses vara uttjänt för att den har ett för kort datum. Ingen luktar, ingen smakar. Någon slänger.

Om vi till detta lägger tidigare uppgifter, att hushållen kastar ungefär en tredjedel av det som köps in i form av mat (undersökningen har jag för mig var gjord i Storbrittanien), var hamnar vi då?

Som ord känns resursslöseri nästan fattigt, som att det inte riktigt förmår omfatta vidden av det vi håller på med.

Hur ska vi lära oss måtta. Lära oss att hushålla. Min tanke är att politken verkligen behövs. Det måste till stora beslut. Ingen osynlig marknad kan rätta till det här. Inte utan allt för stora offer.


Fellingsbro, den 23 september 2009

Kommentarer
Postat av: Bettan Eknor

MYCKET sant Herr Grön!

Det är så svårt att anpassa kylskåpet till EN person nu o ni MINA BÄSTA "där går det alltid åt"bor ju så långt borta nuförtiden.Hade massor av uppskuren sallad från lägerskolan som hade beräknats fel som hamnade i komposten.Känns jättetråkigt.

Jag brukar säga till barnen i skolan att äpplet har inte vuxit en hel sommar bara för att vi som har pengar ska ta "tre" tuggor på det o sedan slänga det för att vi inte ORKAR äta upp det ordentligt.

Då brukar de tugga i sig lite mer!

2009-09-28 @ 07:30:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0